Hoe voorkomen we dat onze kinderen in gescheiden werelden opgroeien? IMC Weekendschool en JINC brengen kinderen uit sociaal-economische achterstandswijken in contact met nieuwe werelden. Een reportage voor het themanummer over kinderen en sociale ongelijkheid van De Groene Amsterdammer.
‘WIE KAN MIJ UITLEGGEN wat een capsule is?’ Robbert Timmermans zit in kleermakerszit op het bureau in een collegezaal van de Universiteit van Tilburg. Op de eerste twee rijen zitten dertien kinderen van elf en twaalf jaar. Ze dragen witte labjassen en wiebelen met de opklaptafeltjes van de collegebanken. Een jongen steekt zijn vinger op en zegt: ‘Een soort rond ding waar je medicijnen in stopt die vies zijn. Dat slik je dan door en dan komt het in je maag.’
‘Heel goed. Ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen’, zegt Timmermans, de coördinator van het tweede jaar van IMC Weekendschool in Tilburg. Het is zondagochtend en vandaag is de laatste les van het vak medicijnen. Vorige week hebben de kinderen capsules gevuld en gediscussieerd over medicijntesten op dieren. Vandaag gaan ze zich omkleden om in een nagebouwd laboratorium te werken, leren ze de juiste vragen stellen om tot een diagnose te komen en weten ze na afloop van alles over virussen en bacteriën. Gastdocenten van het farmaceutische bedrijf Janssen verzorgen de lessen.
‘We zijn vandaag allemaal collega’s bij de firma Janssen’, zegt Timmermans. ‘Wat doen we als een van ons een foutje maakt?’ ‘Dan geef ik hem op z’n kop, hoor!’ roept een jongen. Zijn vriendje naast hem roept enthousiast: ‘Hij heeft mavo/havo-advies gekregen! Hij is de slimste!’ Timmermans schudt zijn hoofd. ‘Ik zei: we zijn vandaag collega’s. Als er iets niet goed gaat, gaan we dus samen kijken hoe we het beter kunnen doen. Het gaat er hier niet om wie de beste is in rekenen of taal, of naar welke school je straks gaat. Het gaat erom dat je iets kiest wat goed bij jou past. En nu wil ik niks meer horen over schooladviezen.’
***
Lees verder op Blendle: ‘We mogen een wond hechten op een mango’